Det gode e-købmandskab starter på KEA :: kea.dk
Det sker

Det gode e-købmandskab starter på KEA

I løbet af de næste otte år vil den internetbaserede andel af al handel stige fra 14 til 50 procent. Fremtidens købmand er derfor i stigende grad en e-købmand. KEA – Københavns Erhvervsakademi har en uddannelse, der skaber netop denne profil.

Af Ole Jeppesen

Strategic design. Information architechture. Programming languages. Technology comprehension. Campaign planning. Og meget mere af samme skuffe. Nikker man utålmodigt genkendende til disse begreber, er man gjort af fremtidens stof.

For to år siden lancerede KEA uddannelsen ’E-concept development’ – eller på godt dansk ’E-konceptudvikling’. Et engelsksproget studie, som jonglerer med blandt andet ovenstående buzzwords og ruster de studerende til at udtænke, opbygge og drive fremtidens online kommunikation og handel på alle digitale platforme.

Uddannelsen er blevet modtaget med kyshånd af både ansøgerne, som inden hver semesterstart hurtigt fylder de 70-80 studiepladser ud, og af den samlede danske e-handelsbranche:

”Vi har indtil nu kun fået positive tilbagemeldinger fra de virksomheder, der har haft studerende i praktik. Vores E-konceptudviklere opfylder ganske enkelt hullet mellem den kreative multimediedesigner og den gammeldags købmand,” fortæller Michael Frederiksen, som er studieleder på E-konceptudvikling.

E-konceptudvikling er en fleksibel professionsbachelor-uddannelse, som er skabt i tæt samarbejde med lang række af branchens virksomheder og organisationer. Faglige elementer som internethandel, tværmedial/digital markedsføring samt e-design kvalificerer de studerende til at varetage et væld af funktioner i virksomheder med online handel placeret højt på dagsordenen.

”En E-konceptudvikler skræddersyr selv sin uddannelse til at matche alt fra e-shop udvikling og -ledelse til tværmedial konceptudvikling og jobs indenfor markedsføring. Vi er både til merkantil kassetænkning og sprælske, skæve løsninger – og vi kører tæt parløb med adskillige relevante virksomheder – herunder Meyers Mad, Nykredit, Information og reklamebureauet TBWA. Det sikrer meningsfulde, realistiske projektopgaver og skaber netværk for de studerende på et tidligt stadie,” siger Michael Frederiksen.

Fremtidens uddannelse
Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH) er en brancheorganisation for virksomheder, der forretningsmæssigt bruger internettet og andre digitale kanaler. Direktør Annette Falberg har været direkte involveret i udformningen og godkendelsen af E-konceptudvikling på KEA. En uddannelse, som er stærkt tiltrængt, mener hun:

”Der er stor mangel på gode e-købmænd her og nu – og det vil der være længe fremover. Folk, som mestrer den kreative side og kan overskue de uendeligt mange digitale muligheder, såsom sociale mediers betydning og adfærdsbestemt e-markedsføring, bare for at nævne et par stykker,” siger Annette Falberg – og fortsætter:

”Det springende punkt er imidlertid, at personen samtidig er fortrolig med klassiske dyder som eksempelvis logistik, for det nytter jo ikke noget, hvis den sprudlende online butik ikke har et velorganiseret lager- og fragtsystem i ryggen,” påpeger hun.

Annette Falberg vil gerne fremhæve E-konceptudvikling for netop at sikre, at de studerende på forhånd får et indblik i virkelighedens grundlæggende og mere håndværksmæssige udfordringer:

”Det, at KEA trækker branchens aktører direkte ind i undervisningen, er rigtig, rigtig godt. Jo mere af det, jo bedre, synes jeg – og det tror jeg også, at de unge synes. I det hele taget er jeg super glad for, at uddannelsen er blevet oprettet. Det er et stort skridt på vejen – specielt fordi KEA hele tiden er i dialog med os og virksomhederne og er omstillingsparat med hensyn til studiets indhold og opbygning,” forklarer Annette Falberg.

Det bliver stort
Studieleder Michael Frederiksen er glad for den medvind, som studiet har oplevet siden starten. Den er kærkommen, afslører han:

”Jeg må sige, at det både er afsindigt udfordrende og afsindigt spændende at udvikle og oprette en ny uddannelse. At vi får god respons fra branchen betyder helt enkelt, at vi føler, at indsatsen giver meget mere mening. Der er masser af pionerånd over det her sted, og det matcher vel meget godt den branche vi bevæger os i,” mener studielederen.

Lige nu er det især multimediedesignere, som kaster sig over uddannelsen, men på sigt er det Michael Frederiksens ønske, at mange forskellige typer ansøgere vil få kendskab til uddannelsen og søge ind. Herunder for eksempel markedsføringsøkonomer. Det vil nemlig sikre et bredere produkt med evner, der passer til flere forskellige opgaver. Annette Falberg fra FDIH er enig i, at der skal bredde på. Gerne omgående:

 ”Unge mennesker bør simpelthen stille sig op i kø for at blive e-købmænd. Skal man være med, så er det nu. Branchen vokser for tiden med mellem 15 og 20 procent hver eneste år. Der er så mange penge i det på sigt, der er så mange karrieremuligheder. E-handelen kan blive den faktor, der får os alle sammen helskindet gennem krisen,” pointerer hun.

Direktøren uddyber de store ord:

”Der er ingen grænser længere. Nethandel er grænseløs, og Danmark har qua sit høje uddannelsesniveau et godt afsæt for at kunne indtage en markant position og erobre markedsandele i Europa. For at det kan lykkes, skal vi bibeholde og forbedre uddannelsernes kvalitet. Vi kan ikke konkurrere på moms og logistikomkostninger, men vi er sindssygt dygtige til at sætte dygtige services og toptunede internet-butikker op. Her kan vi konkurrere – og det er det, vi skal satse på,” understreger Annette Falberg.

Kommenter nyheden

Få svar på dine spørgsmål om uddannelser, efteruddannelseroptag og KEA generelt eller find os på Facebook, Linkedin og Youtube.
Har du kommentarer til siden? Skriv til webmaster