En god sag og et godt design :: kea.dk
Det sker

En god sag og et godt design

Det er de vaskeægte værdier og sagen, du brænder for, der kan gøre din virksomheds brand stærkt. Sådan lød et af perspektiverne på hvad branding er og handler om på KEA Business Forum, der torsdag trak fulde huse til.

Af Camilla Wittenkamp

Lotte Hansen, adm. direktør i Hansen Agenda, og måske bedre kendt som spin doktor og politisk kommentator, er som virksomhedsejer inspireret af Bauhaus-tanken, hvor indhold og funktion spiller sammen. ”Det handler om, hvad du har på hjertet”, sagde Lotte Hansen på sin ligefremme facon og gør op med al snakken om målgrupper og langede i samme moment ud efter politikere, der har fundet ud af hvad segmenterne vil have og giver dem det! Gallupkrati, livsstils-showtime, følelsesvælde, - Lotte smed om sig med ord for dén trend, der i Lottes optik er old news. Glem alt om at lefle for forbrugeren: ”Branding er også at tage del i (lokal)samfundets udfordringer”.

Genvind serveretten - gør som Bauhaus og Claus Meyer
 Mad-entreprenøren Claus Meyer tager del i samfundets udfordring med at rehabilitere hårde kriminelle ved at tage dem i køkkentjeneste. ”Han står muligvis helt alene med sit udsagn (sjovt nok var der pludselig tavshed fra politisk side) og projektet er kontroversielt, men Meyers ærlighed omkring at ville hjælpe samfundet gennem sin virksomheds funktion er ægte. Claus Meyer tror på sin sag. Og det er med til at gøre hans virksomhed troværdig som brand."

Funktion og produkt skal tænkes sammen i virksomheden, mener Lotte Hansen: ”Virksomheden og samfundet er funktionelt afhængige af hinanden. Vi skal tænke vores virksomheder som en del af noget større og vi må som virksomhed må gerne være ærlige omkring det – kan du svare på hvorfor du som virksomhed er sat i verden, så er du tæt på løsningen af branding udfordringen”, lød det fra en veloplagt Lotte Hansen.
 

”Godt design er god branding”
Hvordan kan vi så kvalificere diskussionen om brand og design? Er det bare smag og behag? Min kone kan bedre lide noget dekoration, den blå bryder jeg mig ikke om – den slags udsagn møder jeg tit, fortæller Claus Gramstrup, ejer af Gramstrup Design og Brand management.  Claus Gramstrup har derfor udviklet et lavpraktisk værktøj og bruger bl.a. de ’6 designparametre’ som et værktøj til at diskutere hvad brand design skal kunne: ”Det er ikke et spørgsmål om sugar coating men om 4/6 strategi, 1/6 magi og 1/6 smag og behag.”
 
 
Innovativ tænkning fuld af delight
 KEA Business Forum er KEAs måde at pleje sine relationer på, sit erhvervsnetværk, og samtidigt udgøre en platform for mødet mellem erhvervslivet og KEAs bedste studerende, der kan få muligheden for at fremvise et projekt, der har gjort sig særlig bemærket. I torsdags var det PBA Brand design studerende, som kunne fremvise en nye designlinje og visuel identitet, som de studerende har udviklet for det italienske scootermærke Vespa.  De studerende modtog masser af bifald for deres kreative og nytænkende måde at lancere det italienske produkt Vespa på i Danmark.

Nytænkning blev også et nøgleord for dagens sidste taler, Anand Vengurlekar, tidligere chef i IDEO, LEGO Vision Lab, SONY og senest den københavnerbaserede virksomhed Stoic A/S. Anand involverede deltagerne i overraskende brainstorms over produktudvikling og måder at brande virksomheder på med en masse gode eksempler fra store kendte brands. ”Vi skal finde reglen, dogmet, og forandre ud fra det spørgsmål, der ligger bag", sagde Anand Vengurlekar. "Det starter med observationen, som er neutral og uden forudindtagethed. Og så skal vi finde det, der tilføjer ’delight’ for kunden på dennes rejse."

Business Forum bød på et netværksarrangement fuld af delight og kastede sine lange solskygger frem foran deltagerne, der kunne gå hjem med en masse praktiske redskaber til at brande både små og store virksomheder.
 
Næste KEA Business Forum, det bliver i september, kommer til at handle om Bæredygtighed med forskellige brancheperspektiver. Så hold øje med www.kea.dk/businessforum

Kommenter nyheden

Få svar på dine spørgsmål om uddannelser, efteruddannelseroptag og KEA generelt eller find os på Facebook, Linkedin og Youtube.
Har du kommentarer til siden? Skriv til webmaster