Et helt magasin i rødt :: kea.dk
Det sker

Et helt magasin i rødt

Sindroms Magazine ligner noget, de bedste folk fra hele verden har skabt i New York for en trilliard trillion kroner. Men bag magasinet står to KEA-studerende med store ambitioner – og et benspænd.

Umiddelbart kan ideen med at skabe et magasin, hvor alt er rødt virke en smule prætentiøst. Men det virker. Sindroms første issue dedikeret til farven rød er imponerende flot og interessant. Det kunne meget nemt være gået galt, men her fungerer det.

Bag magasinet står Miruna Sorescu og Kotryna Abaraviciute, som sidste år tog et valgfag på KEA, hvor den afsluttende opgave gik ud på at skabe et par sider til et fiktivt magasin.

”Det var en øvelse, der startede en diskussion mellem os - vi kunne godt lide tanken om at lave vores eget magasin, fordi vi kunne arbejde med mange af de ting, vi holder af og udnytte vores tværfaglige baggrund.”

De har begge læst Design & Business og senere taget en top-up i Communication Design, så de har fået kompetencer indenfor blandt andet business, kommunikation og lay out.

De har begge tidligere beskæftiget sig med journalistik, illustration og grafisk design.

”Vi kendte også lidt til det uafhængige forlagsmarked og tænkte, at der var stort potentiale for virkelig at være kreative i denne nicheindustri.”

De to kvinder gik videre med ideen og valgte at gå i iværksætterpraktik for at komme ud over rampen, og siden blev magasinet også grundlaget for deres bachelorprojekt. Og for et par uger siden kunne de lancere det første nummer af Sindroms, som foreløbig kan købes i København, Berlin og Stockholm. Men planen er at udvide til hele verden.

De vidste, at hvis de skulle have succes på det stærkt konkurrenceprægede magasinmarked, var de nødt til at finde et unikt koncept.

”Vores research viste, at mange magasiner har fokus på minimalisme og langsom livsstil. Det elsker vi, men vi fandt også, at mange mennesker ønskede noget andet, noget mere dristigt. Vi er begge farveentusiaster, og besluttede at lave et magasin, der fokuserer på en farve ad gangen.”

Farver spiller en stor rolle i forhold til at fremkalde forskellige følelser og stemninger, og påvirker også måden vi fortolker verden omkring os.

”Ved at undersøge farvepsykologi, kunne vi bruge dette farvekoncept til at undersøge forskellige sindstilstande fremkaldt af hver farve, og de oplevelser mennesker har med det, med det formål at skabe noget, der ville udløse specifikke følelsesmæssige reaktioner hos folk.”

Hvordan har det været at arbejde med et benspænd?

”Det var en stor udfordring - især fordi vi startede med så kraftfuld en farve, som rød er. Vi valgte rød som den første farve på grund af dens kompleksitet. Rød har meget stærke associationer både positive og negative, men en ting er sikkert: rødt er aldrig ligegyldigt. Så vi omfavnede denne udfordring. Vi forsøgte at finde historier og emner, der kunne rumme denne rutsjebane af følelser.”

I det røde issue kan du læse om kærlighed, vrede, vold, råt kød, rødme og meget mere.

”Vi forsøgte virkelig at bryde denne farve ned i små stykker og ønskede at tilbyde læserne et nyt perspektiv på vores omgivende miljø. Tanken er at åbne nye perspektiver og tilbyde læserne noget, der er interessant, selvom de ikke nødvendigvis har interesse for farver til at begynde med.”

De to kvinder har sammensat et team af folk, hvis færdigheder supplerer deres egne – ikke mindst en chefredaktør, en art director og nogen, der forstod sig på marketing og forretningsudvikling, så bladet rent faktisk kunne komme på markedet.

Men et begrænset budget har alligevel betydet, at de har stået for meget selv:

”Det var en heftig proces, eftersom vi har klaret alt selv fra stregkoder til at finde modeller og locations, planlægge fotoshoots og designe bladet, til de mere strategiske beslutninger som kontrakter, identitet og de brands, vi ønskede at arbejde med. Det var udfordrende, da vi alle har fuldtidsjobs ved siden af - men spændingen ved at have din egen virksomhed og skabe dit eget produkt er det hele værd.”

Lige nu er de ved at brainstorme på den næste farve. Det er planen, at Sindroms skal udkomme to gange årligt.

Red Sindroms kan købes i udvalgte butikker og her.

Facebook

Instagram

 

 

 

Kommenter nyheden

Få svar på dine spørgsmål om uddannelser, efteruddannelseroptag og KEA generelt eller find os på Facebook, Linkedin og Youtube.
Har du kommentarer til siden? Skriv til webmaster