KEA med på råd :: kea.dk
Det sker

KEA med på råd

Det EU-støttede innovations- og vidensprojekt, Foodbest, har netop afrundet et succesfuldt parløb med 180 førstesemesterstuderende fra multimediedesigner-linjen på KEA - Københavns Erhvervsakademi.

Af Ole Jeppesen

Foodbest er en klyngeorganisation af fødevareinteressenter i Øresundsregionen, som med EU-midler i ryggen er sat i verden for at arbejde for at skabe et europæisk forum for innovation og vidensudveksling på fødevareområdet. De seneste fem uger har Foodbest været semesterprojekt-case for 180 førstesemesterstuderende på KEA’s multimediedesigner-linje.

Opgaven var formuleret af Foodbest og KEA i fællesskab. Den gik i store træk ud på, at de studerende skulle skabe et styrket, konkurrencedygtigt image for fødevareuddannelserne i Danmark ved hjælp af en kampagnehjemmeside, mobile applikationer, plakater og andre virkemidler. For nylig blev resultaterne introduceret for repræsentanter for Foodbest.

’Premieren’ er passende henlagt til den store sal i Empire Bio på Nørrebro. I løbet af dagen ruller det ene gennemarbejdede koncept efter det andet over det enorme lærred til behørigt bifald fra Foodbest-repræsentanterne, de medstuderende og lærerne.

Inden fremvisningen kaster projektmedarbejder hos Foodbest, Heidi Dyrholm, lidt lys over samarbejdet med uddannelsesinstitutionen:

”KEA tilbød os at være case, og vi var med det samme med på idéen. Tanken om at lade en hel flok uspolerede, kreative sjæle være konsulenter på, hvordan man forbedrer et lidt tungt image, var så fristende, at vi øjeblikkeligt gik i gang med at formulere opgaven,” siger Heidi Dyrholm, inden hun haster ind i salen.

Høj klasse
Nu er det alvor for de studerende. Præsentationen byder på et mix af stærke hjemmeside-koncepter med animationer, slogans – eksempelvis ”Take a seed, grow a brain”, konkurrence-idéer, musikvideoer over sange om, hvordan fødevarepolitik og -praksis kan redde verden, applikations-design og velbegrundede strategier for viral markedsføring.

Stilmæssigt er indslagene fantasifuldt inspireret af eksempelvis fantasy-genren, Tim Burton’s skæve univers, regulære tegneserie-striber og stand-up comedy. Alt sammen overraskende gennemarbejdet – med de kun fem ugers forberedelsestid in mente.

Hvert projekt får efter fremlæggelsen en sværm af konstruktive ord med på vejen fra Foodbest’s udsendte repræsentanter. Denne veritable ordstrøm fortsætter efter præsentationen:

”Jeg er vildt imponeret over, hvad vi har set i dag. Det er nogle voldsomt kreative mennesker, der går på studiet, og mange af dem har ramt plet i forhold til, hvilke signaler vi ønsker at sende ud,” siger Heidi Dyrholm fra Foodbest.

Ifølge projektmedarbejderen er der masser af grobund for, at elementer fra flere af semesterprojekterne kan videreudvikles og bruges i virkelige kampagner:

”Jeg håber og tror, at vi kan folde dette samarbejde ud således, at KEA og vores bagland kan gøre brug af hinandens kompetencer. Kvaliteten og idéerne er helt klart til stede, så det fortjener et videre liv. Om ikke andet er vi i dag blevet massivt bombarderet med indtryk og klædt på til at inspirere vores partnere med hensyn til, hvordan man kan tiltrække unge, skarpe hjerner til fødevareuddannelserne,” siger Heidi Dyrholm.

Hårdt og godt
De to studerende på multimediedesigner-linjen, Emilie Gregers Hansen og Kris Duelund, er også i besiddelse af skarpe hjerner. De ser samarbejdet med Foodbest som højdepunktet ved deres uddannelsesforløb indtil nu:

”Det har været et slid, men utrolig spændende.  En stor del af opgaven har været at dokumentere vores arbejde ned i mindste detalje. Det tager tid, men giver god mening, fordi vi dermed er tvunget til at reflektere over vores valg og fravalg,” siger Emilie Gregers Hansen.

Virkelighedsaspektet får topkarakterer fra de to:

”Projektet er relevant, fordi opgaven er konkret, og fordi vi får feedback af nogen, der har et reelt budskab og et behov for at få det ud over rampen. Tanken om, at det måske vil blive brugt i virkeligheden er en effektiv gulerod under processen,” siger Kris Duelund.

De to studerende var del af et hold, som fik mange roser for at holde et stramt stilkoncept – at alle grafiske elementer havde påsat ”dukkefører-træpinde”.

”Det tog lang tid at nå frem til netop det koncept. I sådan et forløb finder man ud af, hvor mange idéer, der skal på bordet, diskuteres og skrottes, før den rigtige dukker op,” forklarer Emilie Gregers Hansen – og bliver øjeblikkeligt suppleret af holdkammeraten:

”Men det er jo netop den slags viden, som man ikke kan læse sig til. Det her projekt har åbnet mine øjne for en masse ting, og jeg møder helt sikkert op igen efter juleferien,” lover Kris Duelund med et smil.

Missionen fuldført
Studieleder Michael Holmstrøm fra multimedie-linjen på KEA giver et fingerpeg om betydningen af parløbet mellem KEA og Foodbest:

”Det er virkelighedsnær undervisning i yderste potens, og de studerende kvitterer med en høj grad af kvalitet og kreativitet i løsningen af opgaven. Jeg er stolt og godt tilfreds med, hvad jeg har set,” understreger Michael Holmstrøm.

Det er tredje gang, at KEA samarbejder med en af organisationerne i Øresundsregionen. En god tradition, mener studielederen:

”Det kræver lidt ekstra administrativt at få disse projekter med eksterne partnere til at lykkes, men det er det hele værd. Det er i projekter som dette, at de studerende virkelig lærer noget,” konkluderer Michael Holmstrøm.

Læs mere om Foodbest på www.foodbest.eu

Kommenter nyheden

Få svar på dine spørgsmål om uddannelser, efteruddannelseroptag og KEA generelt eller find os på Facebook, Linkedin og Youtube.
Har du kommentarer til siden? Skriv til webmaster