Studerende sælger bæredygtige byggeløsninger :: kea.dk
Det sker

Studerende sælger bæredygtige byggeløsninger

Affaldssortering med mindre transport, vandbesparende blandingsbatterier, varmlufts-opvarmede huse og supertynd isolering er blot nogle af de bæredygtige løsninger til rækkehuse udviklet af de kommende bygningskonstruktører (dansk linje), som der blev lavet salgsfremstød for med reklamevideoer, brochurer, mock-ups på en lokal salgsmesse på Prinsesse Charlottes Gade i sidste uge.

Af Camilla Wittenkamp

Den almindelige undervisning var annulleret for fire hold på Bygningskonstruktør, dansk linje til fordel for en temauge om bæredygtighed og ledelse på 2.semester. Hver gruppe skulle arbejde med en bæredygtig løsning som passer til et rækkehus. Gruppen skulle i løbet af ugen gå til forskellige faglige oplæg og videndele med egen gruppe, udvikle en bæredygtig løsning, der passer til et rækkehus og sælge løsningen til de andre. Aktivitetsniveauet var højt og legen var blevet til alvor en fredag eftermiddag, da grupperne gik i gang med at købe og sælge deres løsninger.
 
Summende salgsmesse
Ugen sluttede med en salgsmesse, hvor grupperne både skulle sælge deres løsninger til de andre studerende og købe mindst et produkt af de andre grupper. Det eneste krav var at de studerende skulle producere en salgsvideo og noget salgsmateriale og så var de ellers bare om at sælge bæredygtige løsninger. Reklamevideoer summede på både små og store skærme, kontrakter blev smidt på bordet og der var både fagligt dygtige købere og sælgere: Energien var høj på den sidste dag, hvor salgsmessen løb af stabelen og der gik sport i at sælge flest produkter.

Kaospædagogik eller innovativ selv-ledelse?
Hvad lærer de studerende af denne her måde at arbejde på? Jesper Hvidkjær Pedersen, er ikke i tvivl om at læringsudbyttet ligger i ledelse og kommunikation:

”De studerende lærer at kommunikerer med mange forskellige formål, både internt i gruppen skal de formidle deres viden for at komme videre, og i salgssituationen er det en anden for kommunikation, der skal få produktet ud over kanten. Og så har de hele ugen ledet slagets gang selv. De har truffet nogle valg i løbet af ugen, nogle har valgt eksisterende løsninger andre er gået mere innovativt til værks. Det er måske ikke de innovative, der sælger flest løsninger, men de går måske alligevel ud med det største udbytte af denne uge. Det sjove er, at vi har sluppet de studerende fri inden for nogle rammer og jeg har været meget spændt på hvor det endte, men de fortæller mig, at de har oplevet ugen som meget struktureret.”

De studerende fortæller at de har haft en sjov og lærerig uge, hvor der har været plads til at gå i dybden fagligt og tænke innovativt omkring bæredygtige løsninger til husbyggeri:
”Det har været sjovt at se hvad for nogle ideer, der er kommet. De produkter vi vælger at købe, skal integreres i rækkehusprojektet som vi arbejder videre med indtil sommereksamen. Det er fedt at få tid til at fordybe sig i én ting frem for i en almindelig uge, hvor vi laver mange opgaver til mange fag, her har vi fået det hele koncentreret og samlet.”, forklarer Peter, 2.semester.

”Vi har på vores hold forsøgt at tænke ud af boksen, vi har prøvet at skabe nogle helt nye produkter. Vi har lavet alt selv i løbet af ugen. Det har været rigtig sjov og lærerigt”, fortæller Michael, 2. semester.
 
Blandingsbatteri med indbygget vandmåler
Gruppernes bæredygtige løsninger er meget forskelligartede. En gruppe på salgsmessen lavede fremstød for et blandingsbatter med en integreret vandmåler:

”Mens du bader, kan du følge dit vandforbrug og opnå større bevidsthed og dermed besparelser på vandforbruget. En relativ simpel opfindelse, som kobler to eksisterende produkter sammen i et nyt produkt, forklarer Flemming Barking, studerende på 2.semester. Gruppen drømmer om at få opfindelsen sat i produktion og markedsført.
 
Mere ledelse og kommunikation i byggeriuddannelserne
Temaugen er blandt andet initieret af det pædagogiske formål at give de studerende bedre mulighed for at udvikle lederkompetence i løbet af deres studietid. Som sådan er temaugen en del af et pilotprojekt i det nordiske udviklingsprojekt FLIBA – Fremtidens leder i Bygge- og anlægsbranchen.

Læs mere på www. fliba.eu

Kommenter nyheden

Få svar på dine spørgsmål om uddannelser, efteruddannelseroptag og KEA generelt eller find os på Facebook, Linkedin og Youtube.
Har du kommentarer til siden? Skriv til webmaster