Marketingchefens 3 gode grunde til at være optaget af efteruddannelse :: kea.dk

Marketingchefens 3 gode grunde til at være optaget af efteruddannelse

AF CEO, JENS ADAMSEN, VICTORNIZER

Marketingafdelingen bør i dag kigge indad og evaluere, hvorvidt medarbejderne behersker de fornødne kompetencer til at sikre konkurrenceevnen på nutidens og fremtidens markedsplads. En markedsplads der definitivt domineres af digitale kanaler og medier.

Mens vi alle har talt om recession, tilpasning og krise siden 2008, så har forbrugere og virksomheder brugt tiden til at tage de nye digitale kanaler og medier til sig. Eksempelvis viser undersøgelser, at forbrugere og virksomheder i højere og højere grad danner sig en ”selvbetjent” mening om produkter, brands og løsninger. Meningsdannelsen finder oftest sted på Google, i sociale medier samt i andre digitale kanaler.

Det store spørgsmål er om din marketingafdeling er parate til at imødekomme og servicere markedets nye dynamikker, vaner og krav til kundeoplevelse. Her er 3 gode grunde til at være optaget af efteruddannelse:

 

Få del i de nye vækstøkonomier

Målt på antal brugere i forhold til befolkningstal er Facebook verdens 3. største land efter Kina og Indien. LinkedIn er 13 millioner brugere fra at være på størrelse med USA. Og i denne sammenhæng undlader vi at komme ind på Google.

Ja, de sociale medier udgør naturligvis et stort afsætnings- og vækstpotentiale. Og med efteruddannelse i marketingafdelingen kommer I tættere på, at få andel i potentialet.

I bliver i stand til at føre kvalificerede samtaler med både hinanden og med leverandører. Hurtigere end ellers vil I kunne formulere og eksekvere strategier, der gør sociale medier og digitale kanaler til et naturligt og integreret element i den samlede kundeoplevelse som markedet forventer.

 

Farvel til Push, goddag til Pull

Forstyrrende kampagnebudskaber har ikke længere den samme effekt som hidtil. Forbrugere og virksomheder har taget kontrollen. De ser oftest igennem hurtige salgsbudskaber og kommunikation, der ikke er vedkommende og relevant.

Marketingafdelingen bør betragte sig selv som en udgivervirksomhed med en ”redaktion”, der i højere grad forstår, hvad markedet efterspørger af information og tilgængelighed på kundens rejse fra ubevidst behov til køb gennem andres anbefalinger, produktets digitale omdømme og ikke mindst gennem ”relations-oplevelsen” mellem virksomhed og kunde.

Med efteruddannelse bliver marketingfunktionen mere bevidst om organisering, roller og ansvar i forhold til andre funktioner og det voksende behov for gennemførsel af effektive efterspørgselsstrategier med kvalitetsindhold og levering af super kundeoplevelse i de rette kanaler, til det rette publikum til rette tid.

 

Evnen til at forstå og handle på data

Kreativitet er en af de vigtigste kompetencer i marketing. Fremadrettet vil evnen til at forstå og træffe beslutninger i forhold til data være meget vigtigt. I den forbindelse skal marketingfunktionen lære at stille krav til brugbar dataindsamling og retvisende rapportering i forhold til kundernes forventede og reelle adfærd på tværs af kanaler og kontaktpunkter.

Efteruddannelse i eksempelvis CRM, Content Marketing og Customer Insight stiller naturligvis også skarpt på data og gør marketingfunktionen bedre i stand til at fremskaffe centrale kundedata og anvende dem effektivt i marketingaktiviteterne til fordel for den gode kundeoplevelse.

 

Dit næste skridt mod styrket konkurrenceevne

Københavns Erhvervsakademi udbyder en række meritgivende efteruddannelsesmoduler inden for især digital marketing. Du kan se hele udvalget og indholdet af de udbudte moduler her

Vil du vide mere om krav til nye kompetencer i marketingfunktionen, så kan det varmt anbefales at læse dette interview med 3 marketingdirektører


I samarbejde med: