Studerende fra E-design præsenterer deres forslag til en ny visuel identitet for Københavns kommende bycykler.

Af Louise Juncker, KEA Marked

København skal have nye bycykler, og bycyklerne skal have en overordnet visuel identitet. Det fik studerende fra Entrepreneurship & Design uddannelsen 4 uger til at give deres bud på som et led i deres undervisning på valgfaget Visuel Identitet. Grupperne præsenterede deres forslag til Københavns Kommune i december, og Nikoline Slotved Nielsen og Trine Emilie Christensen bag kommunens favoritforslag, ByPedal, fik desuden mulighed for at præsentere deres konceptforslag til en repræsentation Københavns Teknik- og Miljøforvaltning og leverandøren af den kommende bycykel fra firmaet GoBike, direktør Torben Aagaard. 

Københavns Kommune stiller opgaven
Københavns Kommunes opgave, en ny visuel identitet til Københavns kommende bycykler, bestod i at udvikle et navn til det nye cykelsystem med navnetræk, bomærke og en plakat med logo. Desuden skulle de studerende udarbejde en enkel designguide med retningslinier samt visualiseringer af deres forslag på selve cyklen, dens unikke tablet og ved bus-, metro- og togstationer.

Søren Bom, Kommunikationskonsulent hos Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning, vurderede de studerendes forslag, og hans syntes især om forslagene ByPedal, SIGL og ByBike:”De havde alle tre forskellige idéer, som kunne noget forskelligt. Ud af dem valgte jeg ByPedal som det bedste bud, da deres grafiske identitet og navn vil kunne appellere til vores to vigtige målgrupper, pendlerne og turisterne. ByPedal kan læses både på engelsk og dansk, og desuden har selve den visuelle identitet en stram ”skandinavisk” og ”intellektuel” stil, som jeg tror, mange vil tiltale vores potentielle brugere af pendlercyklen.”

GoBike ser potentiale i ByPedal 
Leverandøren af bycyklen, Gobike, er et dansk/hollandsk selskab, hvis mål er at etablere den mest innovative by- og pendlercykelløsning i København og Danmark og derigennem skabe en ny transportform til byer overalt i verden. Direktøren af Go-bike, Torben Aagaard, fandt ByPedal oplægget spændende, flot og gennemarbejdet: ”Det er stærkt, at den visuelle identitet virker på både dansk og engelsk, og det er også flot, at der er opfundet et helt nyt ord og begreb på dansk som bypedal.”  Ligesom Søren Bom ser Torben Aagaard det som positivt, at ByPedal forslagets skandinaviske, enkle udtryk har et stramt og innovativt design. 

Selve ByPedal logoet er det primære element, som skal implementeres på cyklen, dockingstationen samt på bus-, tog- og metrostationer. Prikkerne er sekundære grafiske elementer, som både signalerer cykelhjul og fart, og som skal implementeres sammen med logoet med mulighed for at ændre design og farve efter funktion, geografi, årstid og måske sponsorater. For eksempel kan hver kommune have sin egen farve, hvor fx Frederiksberg er grønt, og Københavns Jazzfestival kan få prikker med et billede af jazzmusikere og et ’Oplev jazzfestivalen på bycyklen’ slogan. 

Torben Aagaard fandt det især interessant at se et oplæg fra repræsentanter fra bycyklernes unge målgruppe: ”Unge under uddannelse er en meget vigtig målgruppe, for implementeringen af bycyklerne skal netop ske hos de unge. Det er derfor også interessant at høre deres input til forskellen på den gamle og den nye bycykel og at se og høre, hvordan de har gennemtænkt anvendelsesmulighederne – også i forhold til events i byen som fx Kulturnat og musikfestivaler og ikke mindst har skabt en samlet design- og kommunikationsløsning på tværs af kommunerne, hvilket er helt essentielt.” 

For gruppen bag ByPedal har det været en god læreproces og øvelse: ”Det gav os meget, at det var en rigtig kunde, og at kunden gav feedback, ligesom i virkeligheden. Vi har reflekteret dybt over cykelkulturen i Danmark og København, for det var essentielt for os, at grundarbejdet er i orden, og at vores løsning var innovativ,” siger Nikoline Slotved Nielsen, og fortsætter: ”Københavns Kommune har været fantastiske, og vi ser det som meget positivt, at vi har fået opgaven som unge og studerende.” Trine Emilies og Nikolines fremtidsplaner ligger da også i forlængelse af projektet for Københavns Kommune. Trine Emilie vil gerne arbejde som iværksætter og med at skabe visuel identitet for butikker og teaterbranchen. Nikolines ambition er at arbejde med konceptudvikling inden for guerillamarketing og på sigt at rådgive andre inden for guerillamarketing. 

Underviser og selvstændig erhvervsdrivende skaber praksisnær undervisning 
Troels Heien er underviser på E-design og indehaver af firmaet Monoline, hvor han arbejder med design og Visuel Identitet. På undervisningsmodulet Visuel Identitet han koblet sine erfaringer som selvstændig med undervisningen af de studerende: ”Jeg optrevlede mit netværk af kunder for at finde en god samarbejdspartner og case til modulet, og Københavns kommune bød ind med en aktuel og spændende opgave: Søren Bom fra Københavns kommune stillede op til indledende præsentation af opgaven og et simuleret interview og brief mellem kunde og designer, og deltog ved den endelige aflevering hvor han udpegede sine favoritprojekter.” 

Det var vigtigt for Troels Heien, at de studerende skulle opleve et opgaveforløb, der afspejlede det virkelige arbejde som designer: ”Vi har lagt vægt på analyse, konceptudvikling, formgivning, designelementer, kerneværdier, præsentationsteknikker og ikke mindst at opbygge argumentation for beslutninger i designprocessen. Som underviser og selvstændig erhvervsdrivende har det været en meget positiv oplevelse at se hvor meget, studerende udviklede sig på de 4 uger, og at få den positive respons fra kunden. Især fordi vi på E-design uddannelsen lægger vægt på at understøtte de entreprenante færdigheder hos de studerende.”

Fremtidsperspektiver for de studerende og Københavns Kommune
Søren Bom synes overordnet, E-designernes case løsninger var flotte, og at niveauet hos de studerende er meget højt: ”Jeg har evalueret en hel del grafiske oplæg fra private bureauer, og mange af de studerende har lavet oplæg, der matcher det, som vi normalt ville betale en 20 – 30.000 kroner for. Så det er rigtig godt gået.” 

E-designernes cases har ifølge Søren Bom været en spændende inspiration for Københavns Kommune, der også ser fremtidsperspektiver i forløbet:”Det er ikke utænkeligt, at vi vil søge efter en studentermedhjælper eller praktikant fra KEA næste gang. Derudover ser vi også en mulighed for, at de studerende på KEA kan indgå som en referencegruppe, da jeg synes, de har nogle gode og kvalificerede refleksioner.”

For yderligere oplysninger kontakt

Louise Juncker, Business Partner - Design & Business: +45 4646 0000, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.