Hvordan skaber og støtter vi morgendagens helte og heltinder, så de kan begå sig entreprenant i en meget omskiftelig verden? 100 undervisere fra mere end 30 forskellige institutioner var på KEA for at få værktøjer med hjem til deres entreprenørskabsundervisning.

Knud Illeris er en af dem, der ved allermest om læringsprocesser i Danmark. Så at få af vide af ham, at ’det er noget af det mest inspirerende, jeg længe har hørt’ er stort. Ikke desto mindre var det præcis, hvad han sagde til vores egen Pernille Berg efter at have hørt hendes åbningstale til konferencen ’Entreprenørskab som undervisningsfaglighed’, der blev afholdt i biblioteket på KEAs nye campus på Guldbergsgade.

Pernille Berg gav et historisk view på entreprenørskab - hvordan vi er gået fra ingen forskning indenfor feltet til en kæmpe professionalisering og ikke mindst en kritisk masse - hvor entreprenørskab før var på trods af, er det i dag en del af curriculum. Vi sikrer – ikke mindst på KEA – at vi har vidende kompetente studenter, der derefter går ud og starter op i stedet for at hylde drop-outs.

Knud Illeris var ligeledes imponeret over at se, at vi faktisk gør det og ikke bare taler om det.

Ikke en religiøs bevægelse

Globaliseringens vilkår har ændret ved et ele­ment af livet, som tidligere ansås som givet: forudsigeligheden. At lære at leve med den høje grad af uforudsigelighed, der karakteri­serer vores samfund, stiller store krav til idégenerering, udvikling, implementering og handlekraft – kort sagt entreprenørskab.

Og her bliver transformativ læring rigtig interessant. Transformativ læring som nærmest er blevet en religiøs bevægelse i USA. Men det er det altså ikke, slog Illeris fast. Det er en læringsteori, der handler om, hvad der sker for den lærende.

Forudsætningen for transformativ læring er subjektiv, så når undervisere ofte spørger ’hvordan skal vi motivere de studerende’, så mener Illleris, at det faktisk er lidt forfejlet, fordi motivation skal komme indefra.

Men underviseren kan stille de interessante spørgsmål og give sparring. Og hvad betyder det så? Jamen, det betyder, at det her ikke er noget, du kan måle på i en eksamenstest. Og det betyder, at det er nærliggende at sidestille transformativ læring med coaching – hvilket ikke er det samme – men du skal kunne gå ind og forholde dig til, hvad der finder sted i den person, der er i gang med en transformativ læring.

En farlig leg

For blot en generation siden behøvede vi ikke at forholde os til transformativ læring. Dengang var det ikke normalt at omdanne sin identitet løbende. Men det nuværende samfund kræver omstillingsparathed af os.

Illeris pointerede også, at når man igangsætter transformative læringsprocesser, så kan det kan jo også gøre ondt.

”Derfor skal vi som institution være bevidste om, at selvom de unge stiller kritiske spørgsmål, så betyder det ikke, at de ikke efterspørger autoriteter. Det gør de. Og vi skal være ekstremt bevidste om det ansvar, når vi lader dem gennemgå tranformative læringsprocesser – hvilket de i høj grad gør, når de skaber,” siger Pernille Berg, chef for Forskning & innovation.

På KEA opfordrer vi til at de studerende skal være entreprenante og starte deres eget, så derfor skal vi også være der, hvis ideen ikke holder og erkendelsen gør ondt.

I dag kan vi alle sammen blive alt, hvilket er en enorm frihed, men også et enormt pres.

”Det betyder, at vi skal forholde os til, hvilke kompetencer, det kræver af underviserne – vi skal være vidende, om de følger, der kommer af transformative processer – som vi hele tiden igangsætter qua, at vi på KEA stiller krav om, at de studerende skal arbejde med egne artefakter,” siger Pernille Berg.

Entreprenørskab kan læres

På KEA tror vi på, at en entreprenant kultur skal indarbejdes og være en naturlig del af undervisningen i alle fag og ikke kun løsrevne værktøjer. Derfor blev deltagerne præsenteret for otte undervisningsfaglige greb, der kan inspirere undervisere vertikalt igennem systemet til at trække entreprenørskabet ind i den daglige undervisning.

Små 100 deltagere fra 30 forskellige institutioner i spændet fra folkeskoler til Københavns Universitet, DTU og VIA var mødt op for at høre blandt andre Knud Illeris og Kåre Moberg og ikke mindst deltage i de otte forskellige workshops.

”Det er også en måde at vise vores nye hus frem. Vi havde vores ilddåb med Santiago, udviklingschef i NIKE og nu denne konference, der viser, at KEA og Campus Guldbergsgade formår at skabe et mødested og et krydsfelt af viden.”

Når KEA, som mange andre uddannelses­institutioner, arbejder strategisk og ihærdigt med at fremme en entreprenant kultur og et entreprenant mindset blandt de studerende, så er det fordi, det giver mening. Det giver mening, fordi de studerende sikres en indsigt i den kultur, de vil skulle indgå i og bidrage til som dimittender. Det giver mening, fordi de studerende allerede møder denne kultur udenfor KEA gennem deres studiejobs, deres allerede etablerede virksomheder osv. Det giver mening, fordi vi højner de stude­renes mulighed for at kunne lære at fejle og turde fejle.

Entreprenør­skab kan læres. Den undervisning, der udvik­les og udbydes skal sikre, at den studerende, udover at blive beriget med indsigt og viden opnår modet til at handle og kompetencen til at omdanne muligheder til håndfaste resultater - konkrete bæredygtige løsninger.