Louise Green forlod mand og børn for at blive den ældste praktikant hos Vivienne Westwood nogensinde. Alderen viste sig at være en stor fordel.

Det krævede mange ubesvarede emails, før der var bid. Men så endte Louise Green også med at imponere så meget, at Vivienne Westwood tog hende ind alene på ansøgning og CV.

Louise Green har arbejdet i 10 år som skrædder for blandt andre Det kongelige Teater og Malene Birger, inden hun besluttede at læse Pattern Design (konstruktion) på KEA for dels at få papir på sine færdigheder og dels blive opdateret på det digitale.

Eftersom Louise Green allerede har arbejdet for de største herhjemme, valgte hun at kigge ud over landets grænser og imod mere high fashion, da hun skulle i praktik, og kom altså ind hos legendariske Vivienne Westwood.

”Det var specielt at være praktikant i så sen en alder, men det var også en fordel, fik jeg fik mere ansvar og nogle andre opgaver, end de andre praktikanter,” siger 38-årige Louise Green.

Blandt andet arbejde hun i seks uger på et stort tylskørt, som skulle med til den netop afholdte Paris Fashion Week, og som endte med at blive klippet midt over og blive til to skørter istedet.

”Det var ret specielt at sidde der med saksen ’Skal jeg klippe det over, siger du?’”

Twistede Westwood

Louise arbejdede tæt sammen med Vivienne Westwood før showet i Paris, mens det mere var hendes mand Andreas, der var inde over i London.

”Hun er efterhånden en ældre dame på 73. Hun kommer ind hver dag – i London møder hun op ad formiddagen, men i Paris var hun der til kl.4 om natten ligesom os andre. De er begge meget søde og spændende mennesker. De har et andet syn på mode, de er meget twistede – et ærme er ikke bare et ærme, det kan have alle mulige faconer.”

Hvad har det givet dig?

”Det betyder ret meget at have prøvet high fashion, som jeg for nogle år siden havde troet var uopnåeligt. Det er faktisk ikke så forskelligt fra teaterverdenen, men meget forskelligt fra den danske modeverden, hvor det håndværksmæssige er flyttet ud af landet. Jeg kunne godt lide, at de lavede tingene selv. De har seks konstruktører fastansat og arbejder stadig med papir. Jeg er selv glad for at have tingene mellem hænderne og ikke bare på en computer. Der er en faglighed stolthed omkring faget hos Vivienne Westwood.”

Louise Green blev faktisk opfordret til at søge job hos Vivienne Westwood, men den stejle hierarkiske kultur er ikke hende:

”Hvis man er nykommer, begynder man helt fra bunden. Jeg er mere til den flade danske struktur. Og hvis man vil være en stor stjerne, så er det f…. meget arbejde. I halvanden måned før showet i Paris havde de Vivienne og Andreas ikke en eneste fridag,” siger Louise Green, som er gået i gang med at skrive sin bacheloropgave.

”Det har været helt utroligt spændende at være hos Vivienne Westwood, men jeg tror, jeg skal tilbage til teaterbranchen. Jeg er ikke sikker på, at fashion er mig.”