På tværs af digitale uddannelser, nationaliteter og fagligheder lærer de studerende at løse udfordringer – og ikke blot læne sig tilbage og vente på, at nogen fortæller dem, hvad de skal gøre. De er innovative og kreative, og det er der brug for. Resultaterne imponerer Mærsk og ISTID.

På valgfaget ’Digital Product Development’ samles studerende fra forskellige digitale uddannelser, hvorefter de bliver inddelt i internationale teams med forskellige nationaliteter og faglig baggrund – ligesom de virksomheder, de senere skal ud at arbejde i.

"Det betyder, at de studerende supplerer hinanden, og der er stejl progression i deres læringskurve,” siger lektor Ida Winberg Hemmingsen. ”Vi bruger meget tid på at sammensætte teams, men det betaler sig."

Tæt kundesamarbejde og høj motivation

designsprintI forløbets første modul arbejder alle teams ud fra Google Ventures design sprint – en metode, hvor de studerende i løbet af fem dage udvikler en digital prototype, som de kan teste hos kunden og brugerne. Efterfølgende arbejder hvert team videre med den feedback de får. Metoden skaber høj motivation hos de studerende og har betydning for undervisningens rolle i processen.

"Det er ikke undervisning i underviserens tempo og forudbestemte plan, men en tilgang hvor læring er en dynamisk proces, som hele tiden må justeres, så den har direkte relevans for den kunde, som det enkelte team arbejder med, og samtidig er den måde de studerende hver især lærer bedst," siger Winberg og forklarer:

"Nogle lærer bedst ved tutorials, nogle ved at læse en masse, og andre lærer bedst ved bare at kaste sig ud i en platform og gå i gang. Nogle teams har brug for ét, andre noget andet, så som underviser kan du i højere grad lave differentieret undervisning.”

Studiet forbereder dem på de udfordringer, de vil møde i fremtiden, og hvordan arbejdet foregår hos os.

 

Ifølge Ida Winberg Hemmingsen ligger forløbets succes netop i diversiteten i teamsene og den didaktiske tilgang. Undervisningsformen motiverer de studerende, og de er hurtigere til at tilegne sig nye kompetencer.

”Der sker også en deling af viden i teamet, fordi der vil altid være nogen, der har viden og kompetencer, du ikke selv har, og vice versa, og det udnytter man. De lærer at lære, samtidig med at de lærer at levere et digitalt produkt til en kunde.”

Giver globalt mindset

event techlab feb 2024 341Det er ikke kun de forskellige fagligheder, som bliver sammensat og skaber udvikling og læring. Det er i ligeså høj grad de forskellige nationaliteter, som mødes, når studerende fra fx Paris, New York, Helsinki, Lissabon og København arbejder sammen. Der bliver videndelt både inden for det faglige, men også det personlige. Og netop den nysgerrighed og motivation har en stor betydning for det stærke teamsamarbejde.

”Så samtidig med at de studerende lærer nyt og styrker deres kompetencer, så får de det her globale mindset, og det internationale netværk, som er noget, der både er efterspurgt i erhvervslivet, og som de vil kunne bruge i resten af deres karriere”.

Pipeline til Mærsk

IPD2Joseph Yamoah, Senior Solution Architect - Employee Experience & AI, fra Mærsk bekræfter, at valgfagets metode og de studerendes løsninger er særdeles brugbare for virksomhederne.

"At samarbejde med de studerende har været en inspiration. De er innovative og arbejder ud af boksen. For mig personligt er det altid interessant, hvordan vi kan krydse broen fra akademia til erhvervsliv. Det formår dette valgfag, fordi studiet forbereder dem på de udfordringer, de vil møde i fremtiden, og hvordan arbejdet foregår hos os. Det giver også en naturlig pipeline."

Proaktive på udfordringer

Skærmbillede 2024 03 20 kl. 18.25.42Og netop fremtidssikringen samt de kompetencer de studerende tager med sig ind i deres kommende job, er også en vigtig pointe for Ida Winberg Hemmingsen:

”De studerende kan hurtigt løse udfordringer, fordi de er trænet i at finde løsninger på problemer - de læner sig ikke tilbage og venter på, at nogen fortæller dem, hvad de skal gøre. De er innovative og kreative, og det er der brug for i erhvervslivet.”

Det har også betydning for, hvordan de studerende bliver vurderet og eksamineret, da de studerende bliver evalueret på deres læringsproces, og her kan selv den bedste prompt ikke give dem svaret. De må gerne bruge kunstig intelligens, men AI kan ikke redegøre for deres læringsproces - det kan de kun selv.

Strømlinet navigation og boostet synlighed

event IPDFor virksomheden ISTID er det anden gang, de samarbejder med studerende på KEA:

"Vi vil gerne have et nyt look til både vores hjemmeside og sociale medier samt integrere SEO, og her har det været super godt – nu for anden gang – at arbejde med en masse unge kreative mennesker og få deres input på, hvordan vi skal gribe tingene an, i stedet for at sidde i vores egen lille verden og gøre det hele selv," siger Niels Bjørndahl, Event ansvarlig.

 

Til ISTID udarbejdede de studerende en strategi og indhold for at løfte brandets digitale tilstedeværelse. Deres forslag inkluderede en re-designet hjemmeside der forbedrede brugeroplevelsen og integrerer SEO-praksisser for at booste online synlighed. Derudover producerede de studerende indhold til at styrke tilstedeværelsen på sociale medier.

Til Maersk udviklede de studerende forskellige løsninger med fokus på at kombinere relevante systemer og strømline navigationen for brugeren og adgangen ti HR Services hos Maersk. De studerende arbejdede på forskellige typer af digitale produkter og prototyper, som havde fokus på at optimere Maersks HR Service Delivery Experience herunder systemintegrationer, selvbetjeningsmuligheder og tilgængeligheden af ​​HR-systemer på mobile enheder, samt integration af AI i deres løsninger.

Design sprint er det første modul af valgfaget Digital Product Development, som er et 30 ETCS-valgfag på Digital som udbydes til studerende på Multimediedesign, Datamatiker og Økonomi og It, samt til alle KEAs internationale partnerinstitutioner. Udover Ida Winberg Hemmingsen, så består underviserteamet på de øvrige moduler også af Mikkel Wessel Nielsen og Jaron Kahalani.