Studerende på Entreprenørskab & Design udstiller i disse dage lamper, de har skabt af ålegræs. En stor del af læringen, når man arbejder innovativt med naturlige materialer, handler om tryghed til at fejle.

384173421 1340783173527679 5192474431955077491 nCircular Material Lab emmer af koncentreret aktivitet. Nogle sidder bøjede over deres procesbøger, andre går frem og tilbage mellem petriskåle, gryder med varme substanser og forme af forarbejdet tang, mens en studerende knuser muslingeskaller i en morter. De pulveriserede skaller skal blandes med ålegræsset for at give det mere struktur og måske også styrke?

Hun ved det ikke endnu. Og det er hele pointen – de studerende eksperimenterer for at lære. Fx at det giver mere styrke at bruge lange fibre af ålegræs, fordi de fletter sig sammen og ’armerer’, hvilket ikke sker på samme måde med findelt ålegræs.

Processen er langsommelig – også meget mere langsommelig, end de studerende først troede. Og det er en pointe i sig selv: at udvikling, innovation og test tager tid. Virkelig lang tid - især når man arbejder i bæredygtige cirkulære materialer.

Men det er alligevel endt med otte innovative lamper med hver sit udtryk, form og funktion – og som alle startede i en petriskål.

Trygt at fejle

384020502 3542944005921665 215177188265461118 nDe studerende begyndte nemlig i det små, og derfra skalerede de op, når de havde fundet noget godt. Det kræver mange forsøg og mange fejl. Indholdet fra en af de første petriskåle har fået fin hvid pels af mug. Men hvorfor – hvad gik galt? Når det sker, er det tilbage og kigge på ingredienser, tørretid, temperatur etc., som heldigvis er nedfældet i de studerendes procesbøger.

”For at finde innovative svar, er der brug for en vigtig ingrediens, nemlig tryghed.
De studerende er ikke vandt til at være i en læringssammenhæng, hvor materialet kan rådne, kollapse og brænde af, men også vise sig at holde, blive stærkt og fungere,” fortæller Peter Rudbeck, uddannelseskonsulent på KEA og uddyber:
”En del af trygheden kommer fra arbejdet med procesbogen, hvor de studerende skaber et holdepunkt ved at notere alle de skridt, de tager, for at undersøge det materiale, de arbejder med.
Dermed lærer de studerende også at lære, fordi tryghed til at eksperimentere og tage chancer er et vigtigt grundlag for læring - lige meget hvad man skal lære.”

Lampe med tandafstøbning

383317231 1002371604244925 2883793382229275736 nDe studerende på Entreprenørskab & Design er kommet frem til meget forskellige udtryk – én arbejder med et let og gennemsigtigt design, hvor ålegræsset er kombineret med transparent bioplast lavet af agar agar.

En anden har lavet en mere massiv spot-lampe uden gennemskin i ålegræs og alginat, som føles som silikone og har en helt klar overflade. Alginat er udvundet af alger, og er også det tandlægen bruger til at lave afstøbninger af dine tænder.
”Vejen til at få materialer, processer og teori til at fungere kræver, at man tør stille sig helt derud, hvor det ikke lykkes første gang, man prøver. Eksperimenter, tillid og tiltro til egen kunnen er en del af processen, som vi lægger stor vægt på modulet,” fortæller underviserne Carralina Svenningsen og Mette Marko.

Cirkulær business

383912310 1265196244170014 2894066380923438877 nDet er første gang valgfaget kører, og første gang hele tre labs på KEA er involveret i ét projekt: Circular Material Lab, Lab 16 og Tech & Story Lab.  

”Formålet er at introducere de studerende for, hvordan man genererer bæredygtige produkter/prototyper. De skal lære at forstå materialer, og materialernes belastning i henhold til Co2 aftryk. Men også hvad det kræver at gå fra prototype til masseproduktion, at forholde sig til lampe, lys og design generelt. Samt få en indsigt i test og marked, og udføre de kreative processer, der forbundet med formgivning af en prototype,” fortæller underviserne Carralina Svenningsen og Mette Marko.

Græs, ikke tang

IMG 2839Og så var der nogen, der først og fremmest skulle finde ud af, at ålegræs ikke er tang, men en græsart i havet:

”Mange tror, at ålegræs er tang, men det er en plante. Forskellen på planter og alger er, at alger ingen rod har, det har planter derimod,” siger Mette Marko.
Ålegræs er kendt fra næsten alle kystområder i Danmark, det ligner græs og kan vokse i meget tætte bevoksninger på havbunden. Det skyller op på stranden i store mængder, og har været anvendt til at tække tage med, hvilket man stadig kan se på Læsø. Det tørre ålegræs har også været brugt til isolering, som dække på kuler til fx roer og rodfrugter samt som fyld i madrasser. Ålegræs bruges desuden til jordforbedring i fx køkkenhaver, og man kan også dyrke kartofler i ålegræs.

Lamperne kan ses I biblioteket på KEA på Guldbergsgade.