På valgfaget i Retail Design arbejder de studerende med at designe engagerende og sammenhængende retail-universer på tværs af digitale og fysiske touch-points. Fx hos Tagtomat, hvor de studerende fik genkendeligheden til at gro – og selv lærte, at dumme ideer er vejen til de bedste løsninger.

Rigtig meget af vores forbrug er rykket fra fysiske butikker til webshops og sociale medier, men det gør kun den fysiske oplevelse og ikke mindst sammenhængen mellem det digitale og det fysiske univers endnu vigtigere. På valgfaget i Retail Design arbejder de studerende med at få de to til at gå op i én højere enhed.

De studerende blev bedt om at tage udgangspunkt i en virksomhed, som kunne bruge en kærlig hånd, og ”vores kærlighed faldt på TagTomats Showroom på Jagtvej,” fortæller Cecilie, Laura, Jonas og Filia.

Cecilie har prøvet at gro sine egne svampe med svampeboks- og sæk fra TagTomat.

”Det er virkelig sjovt og en oplevelse at gro sine egne svampe. Men udefra ser butikken meget mørk, lukket og ikke særlig opsigtsvækkende ud, når man kører forbi på Jagtvej.”

Skærmbillede 2024 04 26 kl. 09.26.06Laura havde aldrig hørt om TagTomat, men så det som en oplagt mulighed for at udvide sin horisont. Med forskellige perspektiver og indgange kastede gruppen sig over TagTomats fysiske og digitale univers.

De har re-designet butikken, så den fremstår lys, let og overskuelig. Den lyse og enkle stil går igen fra butik til web og emballage. Gruppens ideer gør det nemt at kaste sig over urban gardening fx med To go-kopper der genbruges til svampedyrkning, frøposer med QR-koder der viser, hvordan du skal gøre og et Grønt på din altan-hjul:

"Mange ved ikke, hvad de kan dyrke på deres altan ud fra antal soltimer og lys/skygge generelt. Derfor viser hjulet hvilke planter, du kan have på din altan, afhængigt af om den vender mod nord, syd, øst eller vest. Det er ud fra dette hjul vores App er opstået," fortæller Cecilie. Og henviser til deres app med guides til frø og planter, som også kan scanne din altan, og vise hvad du kan dyrke hvor.

Skærmbillede 2024 04 26 kl. 09.26.31Vi synes, at vores koncept bidrager til at gøre urban gardening mere trendy, inspirerende og mere udbredt ved at gøre det tilgængeligt og nemt for alle at være med. Vi har forsøgt at gøre TagTomat mere genkendelig ved at arbejde med det grafiske i flere forskellige touchpoints, og påvirke folk til fordybelse og læring i den butik, vi har skabt for TagTomat.

Vores koncept er med til at vise omverdenen, at TagTomat er et ansvarligt projekt, som alle kan være en del af.”

Maxet ud på kreativitet

IMG 46111På valgfaget har de studerende haft fornøjelsen af en masse gæsteundervisere, og de har brugt KEA Makerlab en hel del.

Vi har fået lov til at lege i det her fag. Vi har fået lov til at maxe ud på vores kreativitet og følge tingene til dørs ved at få tingene produceret, så vi havde dem i fysisk form. Vi har været super praktiske i idégenereringsfaserne og den kreative eksekvering,” lyder det fra Tagtomat-gruppen.

Øjenåbnende erkendelse

IMG 4641Men udover at udvikle Tagtomat-universet, har valgfaget også betydet en stor udvikling hos dem selv:

”Den her proces lærte os, at de dummeste ideer kan have mest værdi. At det netop er de skøre eller dårlige idéer, som afføder de gode idéer. Dét bliver vi altid fortalt, men ignorerer, fordi ingen har lyst til at være bringer af den dårlige idé, træde forkert eller opfattes dum. Men man skal bare prøve en masse af, og selv det aller-dummeste har en værdi. Den erkendelse har virkelig været øjenåbnende og givet enormt meget mod.”

Kundens perspektiv

Skærmbillede 2024 04 26 kl. 09.31.04Udover ide-generering har gruppen arbejdet med nudging, det psykologiske og hvordan man kan påvirke folk i en bestemt retning, så de får en god kundeoplevelse.

”Vi har arbejdet virkelig detaljeret med konceptudvikling og vigtigheden af den røde tråd. Vi har sorteret skarpt i ideerne ved hver gang at spørge os selv ’Hvordan understøtter det nemhed? Hvordan understøtter det læring?’ Og vi har lært vigtigheden af udefra-ind perspektivet, når man har fokus på kunderejsen, så man ikke bliver blind af at side i en virksomhed og se indefra og ud.”

Får strategier til at leve

På valgfaget i ’Retail Design’ får de studerende mulighed for at specialisere sig i at levere en god kundeoplevelse på tværs af kontaktpunkter - fysiske såvel som digitale - så kunden oplever brandet på en ensartet og god måde, fortæller underviser Helle Haurum:

”Digitale platforme bliver konstant og hele tiden integreret i fysiske universer, og kunstig intelligens fylder også mere og mere. De studerende på KEA lærer at forbinde det, der foregår på fx insta og tiktok, med det fysiske.”

Det skal ses i sammenhæng med, at de studerende på Designteknolog evner at tænke strategisk, samtidig med at de også er super operationelle, hvilket er i høj kurs ude i virksomhederne.  

”De er do’ers. De går ud og gør i tråd med den valgte strategi. De får simpelthen strategier til at leve,” siger Helle Haurum.

På ’Retail Design’ på Designteknolog-uddannelsen arbejder de studerende med at udvikle løsninger til retailere og retail-brands indenfor livsstilsbranchen. Ikke mindst gennemarbejdede og engagerende universer, der rummer både digitale og fysiske touch-points, så kunden får en god og ensartet oplevelse, lige meget hvor forbrugeren møder retail-brandet.

På valgfaget bliver de studerende præsenteret for den allernyeste viden om retail og new retail. Men der er også oplæg fra branchen og besøg hos forskellige retailere, der har nogle inspirerende og tankevækkende universer. 

”Vi gør meget ud af koble den viden, du får på studiet, med real-life udfordringer. Vi arbejder derfor med at udvikle virkelige løsninger til konkrete problemstillinger for en eller flere retailere,” siger Helle Haurum.

På valgfaget ’Retail Design’ får du opdateret viden og konkrete færdigheder indenfor f.eks. digitalt grafisk design, fysisk grafisk layout, service design, new retail (integration af digitale løsninger i retail-universet) og optimering af kundens rejse, som alt sammen er med til at sikre, at kunden får en god oplevelse på tværs af platforme. Det betyder også, at de studerende skal i Makerlab og producere fysiske elementer til deres ’kunde’.

Retail Design er et valgfag på 4. semester på Designteknologuddannelsen, som du kan læse mere om her.